Wednesday 16 January 2013

Zaman Tadika

Hai. Saya budak baru. Siapa yang suka baca blog bebongok, meh jengah. Buruknya intro budak baru ni kan. -___-".

Ok untuk 1st entry ni cerita pasal zaman tadika. Masa zaman 90an dulu masih lagi dipanggil tadika tapi bila dah masuk zaman millenium katanya kebanyakannya panggil PRA-SEKOLAH. Curlasss sangat uollsss.

Masa aku tadika dulu, ada sorang anak jiran aku ni muda setahun dari aku tapi masuk tadika sama kelas so pergi sama-sama. Aku ni dulu budak baik. Hari pertama je mak aku hantar pergi sekolah. Lepas tu pergi la sensorang. Baik kan. Eleh tapi tu pun terpaksa sebab mak aku sibuk meniaga. Tapi tak lama lepas tu kena jalan kaki sensorang sebab budak tu mak dia suruh naik bas sekolah. Aku nak rasa naik bas sekolah sampai menangis-nangis hentak kaki cakap dengan mak aku tapi mak aku buat tak layan.

Ada sekali tu, agaknya jiwa budak aku nie memberontak nak naik bas aku buat muka kesian dekat pakcik bas tu "pakcik, boleh hantar saya tak dekat dengan rumah elly-nama jiran aku tu- sampai rumah mintak mak saya duit". Pakcik tu dengan muka tanpa perikemanusaan cakap "tak boleh". Sedih lepas tu jalan kaki balik rumah sambil menangis. Sampai rumah mak tanya kenapa, aku diam je sambil tengok tv lepas tu mak aku malas nak layan.

Aku dulu sekolah tadika islam dekat dengan masjid. Apa yang aku suka pasal tadika nie, nasi lemak makcik kantin tu sumpah sedap. Sampai sekarang aku teringat lagi rasa dia macam mana. Kalau time rehat aku selalu doa, harap la makcik tu buat nasi lemak. Bila aku punya nasi dah habis, aku akan tengok dekat kantin ada nasi lemak lebih tak yang budak lain tak makan sebab kadang-kadang ada yang bawak bekal. Buat muka kesian lepas tu makcik tu pun bagi la. Biasa la budak-budak umur baru 6tahun muka memang innocent, cuma pakcik bas tu la tak terkesan langsung dekat hati dia.

Kalau belajar matematik, cikgu suruh bawak biji asam jawa. Haaaa part nie memang lawak. Ada sekali tu aku cuci habis asam jawa mak aku semata-mata nak lagi banyak dari kawan. Kecik-kecik lagi dah riakkan tapi biasa la budak-budak. Mak aku punya mengamuk habis asam jawa dia aku kerjakan. Bila teringat kesian mak aku.

No comments:

Post a Comment